vrijdag 14 november 2008

Bijna weer thuis





Vrijdagavond en nog een nachtje slapen en de 2e module in Rome zit er alweer op.
Komende 3 weken in de studieboeken (beter dan de vorige keer is te hopen) en dan begin december weer terug.

Vandaag was een afrondende dag. Het praktische gedeelte van het college "Qualitative research" door Prof Aquilina. Deze professor (van het prachtige eiland Malta) had voor ons vandaag in petto het doen van interviews en een focusgroep. Ik mocht deel uit maken van een focusgroep onder leiding van mede-nederlander Marjanne.

Ik vond het redelijk goed gaan, al schijn ik een albanese studente ietwat te hebben geintimideerd. Oeps. Heeeaaaaat of the moment. Hoe dan ook, ik was het niet eens met wat ze zei. Kan gebeuren. Verder was het wat stroefjes. Een focusgroep moet bij voorkeur zo homogeen mogelijk zijn, zodat mensen elkaar kunnen aanvullen.
Nu zaten er 2 albanezen, 2 nederlanders en 2 italianen. Wereleden van verschil. Maar uiteindelijk een goede ervaring.

In de middag een afsluitende les van Prof Zelli die de geneugten van Social Cognitive Theory nog even in sneltreinvaart uit de doeken deed. Hij moest vroeger weg om zijn zoon op te halen, vandaar de sneltreinvaart. Verder gaat hier vrij weinig in sneltreinvaart eigenlijk.

Tussendoor nog even een interessante ervaring. In een gesprek met een groep mede-studenten kwam, na aanleiding van de grootte van de steden in Nigeria(oplopend tot 30 miljoen), het gesprek op kinderen.
Ik antwoordde in alle eerlijkheid dat ik blij zou zijn met alles wat me gegeven wordt, maar in ieder geval geen 9 of 10 zoals in Nigeria gewoonte is.
Daarop vroeg Michael, de nigeriaan, "wat nu als god je 9 of 10 kinderen geeft".

Toen moest ik hem toch echt uitleggen dat ik niet in god geloof.

Cultuurclash.

Michael keek me met enorm grote ogen aan. Hij leek niet eerder bij de mogelijkheid stil te hebben gestaan dat dat soort mensen bestaan.
Na wat navraag wist hij ook niet wat een atheist was.
Na een kort gesprek, waar hij aangaf erg graag met me over dit onderwerp te willen praten, hebben we afgesproken dit in de volgende module te doen.
Ik heb hem verteld dat ik er op elke mogelijke manier met hem over wil praten, discussieren en ook eventueel materiaal wil uitwisselen.
Hij zegt dat hij goede argumenten heeft en dat hij me gaat overtuigen.

Ik ben benieuwd!

Ciao!

Geen opmerkingen:


Watch and Learn